İşaretler ve semboller

İŞARETLER b

İŞARET NEDİR

İşaretler, geniş kavramlar ifade etmekten çok; daha ziyade kişi ya da küçük grupların inanç, dilek, düşünce ve duygularını bazen de proje ve çalışmalarını belirler. Sembol ve işaret ayrı şeylerdir. Semboller daha ziyade bütün bir toplumu ilgilendiren, ortak inanış ve düşüncelerin simgeleridir. Semboller; daha ziyade toplumun dini düşünce ve yaşam coğrafyasını, milli ruh hareketlerini belirleyen imgelerdir. İlk insanlar günlük hayat sıkıntılarını gidermek için işaretleri kullandılar. Daha sonra da , alışverişte ve hesap yapmada işaretleri kullanmayı öğrendiler.

SEMBOL NEDİR

Sembol kelimesinin kökeni, eski Mısır dilindeki “symbolon” sözcüğünün Grekçeye geçmiş halidir: “birlikte tartışmak, birlikte birleştirmek, bir arada toparlayıp bağlamak” anlamlarına gelir.
Sembol, kimi sözlüklerde “daha soyut bir şeyi anlatmaya yarayan daha somut şey” ya da “evrensel yasa, ilke, bilgi ve fikirleri açıklayan işaretler” olarak tanımlanır. Sembolizm, kısaca, “evrensel bilgi ve hakikatlerin basit ve sade öğelere indirgenerek ifade edilmesi “ olarak tanımlanabilir. Bir sembol, anlatmak istediği şeyi en kesin, en belirli, en sade, en doğal şekilde ifade eden işarettir.

İşaretlerin mantığında asla kesin kural yoktur. Hangi şekli ile olursa olsun, her işaret, yakın ya da uzak anlamıyla bir şeyler anlatmaktadır. Oyma ya da kabartma şeklinde motive edilmiş herhangi bir çalışmanın içindeki en ufak bir oyuk, nokta veya küçücük bir kabartma motifi dahi mutlak bir anlatımın ifadesidir. Motiflerin uzunluk ve büyüklük ölçüleri ilgili malzemenin uzaklık ve yönlerinin yüklendiği anlamı ifade eder.

Her işaret her bölge için aynı anlamı taşımayabilir. İşaret ve sembollerin çözümü adeta bir satranç oyununa benzer. Azınlık kültürlerinin bir kısmında saklı emanetler için bir ya da birkaç işaret bırakılmış olabilir. Hatta bazı azınlıklarda üçten daha az işaret bırakılmadığı bilinmektedir. Bunun sonucu olarak, arazide bulunan tek bir işaret veya sembole dayanarak define aramak aklın, mantığın işi değildir.

Unutulmaması gereken bir başka nokta ise, işaret ve sembollerin kendileri değil, işaretleme mantığı içerisinde çevredeki verilerin de önemli yeri vardır. Bu yüzden arazinin çok iyi gözlemlenmesi, çevredeki çökmelerin, tümseklerin, bitki yapısının iyi incelenmesi gerekir. Bu faktörler hedefe ulaşmada çok büyük öneme sahiptir. İşaretlerle ilgili mesafe tayini yapılırken her uygarlığın veya azınlığın kullandığı ölçüm sistemi de dikkate alınmalıdır.

BAZI ÖNEMLİ DEFİNE İŞARETLERİ

Mahzen Girişidir. Kapalı manasına gelir.
Mağara girişinin ön tarafı, çok önemlidir. (Altın var...)
Altın işaretidir. Arazide yalnız başına olmaz.
Sol açık el. 5 rakamını ifade eder. Baş parmak yön ifade eder.
Kapak taşı vardır. Giriş vardır.
Taşla örülmüş boş oda. Yüksek tabaka yerleşim yeridir.
Kapı girişinin altı-eşik çok önemlidir. Temel de olabilir.
Tılsımlıdır. Büyük maldır ama zordur. Çözüm ister.
Birden fazla tuzaklıdır. Çok yüksek meblağlıdır. Bazen 8 rakamını simgeler. Bunu çeşitli şekillerde düşünmelidir.
Reis konumlu kişinin yerleşimidir. Araştırmak gerekir.
Örülü duvar vardır.
Bu iki istavroz türü, kesin papazların mezarlarıdır. Birincisi yüksek papazların kullandığı semboldür. (Baş piskopos gibi)
Normal mezar işaretidir. Tünel girişi vardır.
Statüsü kral olmayan ikinci dereceli idareci parasıdır.
Altı kapaklı normal hazinedir.
Kuyu vardır.
Kesin kuyudur. Kuyunun iç duvarlarına bakılacak.
Saat akrep ile yelkovan arası okunur.
Mahzen girişi olup, kapaktır.
Oyuklar mezardır. Oyma halka tuzaktır.
Papazın makam odası, nişan içeridedir.
Emanet su içindedir. Kapalı kaptadır.
Makas; kesişen yol, birleşen deredir.
Kırık makasın malı birleşen yolun ağız kısmıdır.
Çeşitli ok işaretleri yön gösterir. Ölçüm ister.
Mezar yönüdür. Para işareti kabul edilemez.
Kesinlikle statüsü yüksek kadın mezarı yönüdür.
Süslü haçlar. Tamamı papaz mezarıdır.
Altın ve hazine işaretidir.
İç duvarı taşla örtülü kuyudur. İçi doludur.
Boş oda bir şey yoktur. Dolu oda yakındadır.
Dehiliz ya da mağaradır. İçeride labirent (ayrılan yol) vardır.
Sahte Sığınak. Mutlaka emanet vardır. Eşkiya parasıdır.
Yüksek statülü kadının ziyneti ve parası. (Mahrem yerinde)
Eski yaşantı yerlerini gösterir.
Buraya açılarak girilecektir.
İstikametinde mezar vardır.
Papazın oda mezarı. Yanında mal yok, yakınındadır. Karenin yanlarında çentik aranıp, yön bulunacaktır.
Üç basamak (Yan yüzlerinde bakılacak)
Kartal, güvercin, şahin, doğan gibi tüm kuşların baktığı yöndedir.
(Dehlizlerde) Devam edilen yol kapalı demektir.
Güneşin olduğu yer, emanetin saklandığı yerdir.
İç içe oda ya da çiftli mahsen vardır.
Odaya mahzenden girilir. Oda doludur.
Aile putu: Geniş çevresi olan asil ailelere aittir.
Güllü Haç : Genelde yönetici, papazlara aittir.
Dikili taş : Delikli yönde ölçülürek, emanet öndedir.
Hepsi altını simgeler : Ancak yönlendirmeleri farklıdır. Bunlar son işarettir.
Kale ve Sur işaretidir : Ancak yönlendirmeleri farklıdır. Gömen kişi burayı nişangah yarapak malını gizlemiştir. Oyma resimdir. Emanet işarete uzaktır.
Merdiven... Basamakla inilir. Basamak yanlarında işaret aranmalıdır. Hayvan resmi, basamakta (+) resmi ise yanda olur.
Mağara işareti : Uzun süren dehiliz de olabilir.
Bunlar genelde kabartmadır. Aile Mezarlarını ifade eder. Uç simgeler çözülecek.
Gümüş gömüdür. Farklı simgeler kullanıldığından iyice tetkit edilip kayada ya da toprakta olduğu ve derinliği bulunur.
Gri metaldir. Kurşun olabilir. Bir kabile ya da topluluğun malzeme, hammadde deposu çıkabilir. Aldatma olabilir. Bu tip maddeler atılmamalı, incelenmelidir.
İki odanın biri kapalı, biri açıktır: Bu tür yerler tümülüs ve mağaralarda çok olur. Kapalı oda önemlidir. Ancak tehlikeli olabilir. Dikkatli olunmalıdır.
Oda ve mezarlardır : Müjdesi vardır. Aldanmamak gerekir. Mezarda armağan pek bulunmayabilir. Asıl meblağ mutlaka yan işaretle gizlenmiş odadır.
Sofra Taşı : Farklı yapılarda da olabilir. Üzerinde yemek takımı simgeler olabilir. Büyük paradır. Hangi sembol kullanılmışsa ona göre yer ve yön aranır.
Mahzen girişidir, kapalıdır: Bu işaret birinci odayı vermiştir. ikinciyi kapalı göstermiştir. İkinci oda kapalı ama doludur.
Dama taşı : Kare sayıları farklıdır.Kapalı giriş ve mahzen girişini ifade eder.
Oyma yılan : Kıvrım sayısı kadar baktığı yönde önemlidir. Yılanlar yapılışına göre özel çalışma isteyen simgelerdir.
Kabartma Yılan : Mezar taşında değilse kesin hazinedir. Ancak kabartmalarda kafa ölçümüde yapılır. Açık yılanın malı özel hesaplama ile bulunur.
Çöreklenmiş yılan : Başı dışarıda ise, iç sarım ve baktığı yer önemlidir. Ancak mıntıkanın ayrı bir yerindedir. Çörek yılanın malı kaya kütle altında bulunabilir.
Çöreklenmiş başı içerde yılan : Emaneti içinde ya da yanındadır. Kuyruk yapısı önem arz eder. Mutlak bir yön verilmiştir. Baş kısmında yön yön bulanlarda olmuştur.
Öpüşen, birbirine bakıp, sarılan iki yılan : İki yılanın arasında istavroz olabilir. En Planlı gömülen para cinsleridir. Gerçekten zordur. Kesinlikle yanında değil, çevresinde bir yerdedir. Takipte hazinenin işareti çevrede aranacaktır.
Direğe sarılmış tek yılan : Bütün yılan işaretlerinin uzmanlıklar araştırma istemesi gibi, bu da son işaretinin arayan bir nişandır. Sarkan kuyruk yönü önemlidir. Ölçülecek son nokta tespit edilerek emanet orada aranacaktır.
Tırmanan yılan : Boy ölçüsü gerektirir. Yürümekte olduğu istikamet emanetin yönüdür. Diğer yılanlar kayada ve toprakta olabilir. Bu ise sadece kaya içinde ya da mağarada konulan gömüdür.
Patlamamış tabanca : Osmanlı dönemi gömüsüdür. 40 arşına tekabül eder. Bu da yaklaşık ölçüyle namlu istikametinde 26-27 metredir.
Patlamış tabanca : 70 arşın karşılığıdır. Bu ise 44-45 adım ölçüsüdür.
Çift hilal : Genelde kaya üzerine oymadır. Emanet altındadır. Yakınında müjdesi vardır.
Tek ayak : Durulur ve ayak istikametinde çukurlaşmış ya da tümsek halde bir emare aranır. 10 adımdan yakın olamaz. Genellikle toprak gömüsüdür.
Çift ayak : Varsa ön işaret bitmiş, okunacak son işaret bitmiştir, okunacak son işaret budur. Durulur 26-27 adımdan daha yakın ayak yönünde emanet aranır.
Zincir halka : Geçirilmiş halkaların her biri bir adım ifade eder. Adım ölçüsü burada 78cm. olarak alınız. Emanetin yönü iki uçtan birinde farklı yapıdaki bakladır.
Üçlü kuyu : Bunlar kireç kuyusu olarak da adlandırılır. Kuyuların ikisi boş, birisi doludur. İnceleme gerekir. Berlirlenen kuyunun içindeki dolgunun 1 metre üstündedir. Yan kuyu ise, diğerleri yönünde kazılır. Ortada ise, yandaki büyük kuyu sağa alınır.
Delikli taş : Kendisinden sonra mutlaka ikinci bir işaret ya da işaretlerin bulunduğu bir semboldür. Delikli taşın özelliği malın yerini bulmak için deliğinden bakılmasıdır. Bunu yaparken taşın iki tarafından değil, deliğin büyük olduğu yerden bakılmalıdır.